Avrupa bunu konuşuyor: Dinci çikolata
Zürih’te de 1 Mayıs törenlerinden en çok zarar gören Läderach mağazası oldu. Bahnhofstrasse’deki dükkanın sprey boyayla kaplı vitrininde büyük harflerle Yazılmış iki mesaj yer alıyor: “Benim bedenim benim seçimim” ve “Fundi-Shoggi” (“köktendinci çikolata”). İsviçre çikolata markası nasıl oldu da solun bu kadar tepkisini çekti?
TATLI HEDİYELERİN ŞEKERLEMECİSİ; 150 MAĞAZA,170 MİLYON AVRO GELİR
Läderach’ın hikayesi 1962 yılında Glarus’ta başladı. Rudolf Läderach (1929-2013), “tatlı hediyelerin şekerlemecisi” olma hedefiyle aynı adı taşıyan şirketi kurdu. Dehasını 1970 yılında, büyük ölçekte trüf mantarı yapmayı kolaylaştıran “ince duvarlı içi boş toplar” yapmak için bir teknik icat edip patentini aldığında gösterdi. Bingo. İşler iyi gitti, şirket büyüdü ve 1994’te Rudolf Läderach işi oğlu Jürg’e devretti, o da 2018’de Johannes Läderach’a miras bıraktı. 2024 yılına gelindiğinde çikolatacının 16 ülkede 150 mağazası ve 1.700 çalışanı vardı ve yıllık satışlarının 150 ila 170 milyon frank [153 ila 174 milyon avro …Ama bu aile sadece çikolata satmıyor…
MUHAFAZAKAR ÇİKOLATACI; EŞCİNSELLERE VE HARRY POTER’A KARŞI
Ancak Läderach ailesi sadece çikolata satmıyor. Aynı zamanda siyasetle de ilgileniyorlar. Özellikle de Jürg Läderach, uzun zamandır muhafazakar bir Hıristiyan toplum vizyonuna bağlı. Kürtaja karşı çıkıyor ve aile bu konuda March For Life derneği aracılığıyla, mücadele ediyor. Ancak Läderach’ın 2005 yılında Federal Meclis Üyesi Christoph Blocher’e (UDC [muhafazakar parti]) yazdığı bir mektupta üzüntüsünü dile getirdiği eşcinsel çiftlere haklarının genişletilmesine de, karşı çıkıyor. Läderach, artık dağılmış olan bir Hıristiyan derneği aracılığıyla pornografiye ve Kardinal Ratzinger’in Papa 16. Benedict olmadan önce bizzat uyardığı küçük büyücü, Harry Potter’a da karşı çıktı.
ASIL TEPKİ ÇOCUK İSTİSMARI İDDİASINA
Eylül 2023’te SRF [İsviçre Radyo ve Televizyonu] tarafından hazırlanan çarpıcı bir belgesel, 2000’li yılların başında Kaltbrunn’da (See-Gaster) Jürg Läderach’ın başrol oynadığı dini bir cemaatin merkezinde yaşanan, çocuk istismarına ilişkin ciddi suçlamaları, gün ışığına çıkardı. Bu cemaatte çocukların kemerle dövüldüğü iddiaları bu belgeselde yer alıyordu. Eskiden kendisi de bu cemaate sık sık giden Johannes Läderach suçlamaların bir kısmını kabul ediyor ve babasıyla arasına mesafe koyuyor. Ancak markanın imajı, en azından belirli müşteriler arasında kalıcı olarak zarar gördü. Amerika Birleşik Devletleri’ndeki Budweiser gibi (transseksüel bir influencer’ın yer aldığı reklam kampanyası nedeniyle), Glarus çikolata fabrikası da siyasi bir marka haline geldi.
SAĞCILAR SAHİP ÇIKIYOR
2023 yılında Zürih Film Festivali çikolata üreticisi ile olan ortaklığını geri çekti. Ama ‘muhafazakar dostlar’ markaya sahip çıktı, Fête Fédérale de Lutte (geleneksel İsviçre güreşi, korna ve taş atma etkinliği) şirkete olan güvenini tazeledi ve Ulusal Meclis Üyesi Andreas Glarner (SVP) “dayanışma jesti olarak Läderach’tan büyük bir alım yapacağını” duyurdu. Aşırı sağcı Mass-Voll! hareketinin kurucusu Nicolas Rimoldi de benzer mesajlar verdi.
SATIŞLAR DEVAM
Çikolata dükkânı ise kayıtsız kaldı: “Temizlik çalışmaları devam ediyor ve dükkan her zamanki gibi açık olacak. Läderach olarak saygı ve hoşgörüyü savunuyor ve her türlü şiddeti kınıyoruz’ diye mesaj verdiği çikolata markası. Tartışmalar şirketin kendi sahasında bazı müşterileri kaybetmesine neden olsa da, İsviçre’ de hala satışların yüzde 40’nı oluşturuyor.
Kaynak: Courrier international